Armoede en eenzaamheid

De Kerk en team diaconie blijft zich inzetten want armoede en eenzaamheid gingen niet op vakantie.
Blij en dankbaar is team diaconie dat we even geen overleg hadden en van rust mochten genieten.
Maar voor veel mensen is vakantietijd een moeilijke tijd. Het besef niet tot rust te kunnen komen, geen afleiding van de thuissituatie door lekker naar school te gaan of opzien tegen al die fijne vakantieverhalen van anderen. Vakantie is niet voor iedereen fijn en ontspannend omdat er zorgen zijn over gezondheid, eten, werk, geld of het gevoel van eenzaamheid.

Team diaconie is:
-Blij dat we als team weer compleet zijn
-Dankbaar voor de tijd en inzet van Annelies Kroon, Jaap Vedder, Joost Bokkers en Madelon van de Veen
-Blij dat we weer meerdere gezinnen en alleenstaanden blij hebben kunnen maken met een mooi bedrag van de vakantiegeldactie
-Dankbaar dat we kinderen die niet op vakantie konden een vakantietas hebben kunnen brengen
-Blij met versterking door Ariane Verschoor, John Schipper, Henk van Dasselaar en Yvette Dekker
-Nieuwsgierig naar welke taak dit jaar bij jou past! Volgend jaar zijn we op zoek naar nieuwe diakenen waaronder de rol secretaris. Meer weten? Weet dat je welkom bent in een overleg van team diaconie, meld je aan op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
-Benieuwd of het jullie gelukt is om tot rust te komen en contact te hebben met iemand die niet zo uitkeek naar de vakantieperiode omdat ze zich zo alleen voelen, er met hun ex partner weer niet uitkwamen of nog geen werk hebben gevonden.
Omzien naar elkaar is van onschatbare waarde! Maar bovenal zijn we dankbaar met onze Heer die ook in vakantietijd bij ons was of het nu een fijne tijd was of juist moeilijke tijd.
Dankjewel voor jullie hulp, gebed en gaven voor de collectes en weet dat we zonder jou de verschillende taken van de diaconie niet uitvoeren. Mogen we ook dit nieuwe seizoen weer op jullie rekenen?

(tekst gaat onder afbeelding verder)

230908 diaconie

‘Samen erop Vooruit’ Nijkerk: ‘samen’ is het sleutelwoord!
Nog altijd is armoede in Nederland een groot probleem. Honderdduizenden huishoudens hebben financiële zorgen. Wat de situatie nog schrijnender maakt, is dat veel mensen niet of onvoldoende gebruik maken van de voorzieningen, die voor hen bedoeld zijn.
Daarom is er nu ‘Samen erop Vooruit . De naam van het project zegt het al, we willen samen zorgen dat mensen die het moeilijk hebben erop vooruit gaan.
In Nijkerk werken we in het project samen als SchuldHulpMaatje (SHM) met HipHelpt en Humanitas. Samen gaan we voor het doel: het vinden en bereiken van mensen, die financieel kwetsbaar zijn en nog niet in beeld zijn bij de officiële instanties.
Bij het project hoort een zgn. ‘potjescheck’. Daarmee wordt in een kwartier tijd vastgesteld of iemand in aanmerking komt voor een regeling of toeslag. In de pilotfase in Nijkerk hebben zo’n 100 mensen de potjescheck gedaan. Alle 100 maken we blij met een bon, 30 leiden we daadwerkelijk toe naar regelingen of toeslagen. We regelen voor hen ook de vervolghulp. Het levert hen gemiddeld zo’n € 350 op jaarbasis op.
We gaan nu door als project, ‘Samen erop Vooruit’ met 3 vrijwilligersorganisaties. Onze speerpunten voor de komende tijd zijn: het realiseren van een wekelijks spreekuur, het zoeken van een bredere samenwerking met andere organisaties, het verspreiden van folders om mensen te vinden en bereiken d.m.v. publicatie en promotie.
Het eerste speerpunt heeft al iets moois opgeleverd: ‘Samen erop Vooruit’ gaat samenwerken met Sigma. Sigma gaat in haar vaste inloopspreekuur op dinsdagmorgen ook de potjescheck doen. En donderdagmiddag van 1 uur tot half 3 heeft ‘Samen erop Vooruit’ een eigen spreekuur bij Sigma, in het gebouw van de Bibliotheek dus. Dit start per 14 september a.s. Voor de eerste pakweg 200 bezoekers, die de potjescheck doen, hebben we een waardebon voor boodschappen klaarliggen. Kortom, ook hier loont samenwerking.
Voor meer informatie en voor filmpjes met ervaringsverhalen, zie https://sameneropvooruit.nl