Maatjes voor nieuwe Nijkerkers

De gemeente Nijkerk en Vluchtelingenwerk hebben gevraagd of het Nijkerks Diaconaal Beraad iets kan betekenen voor statushouders in de gemeente Nijkerk. Daarom is het NDB op zoek naar vrijwilligers die als maatje een statushouder willen helpen om goed in de samenleving te integreren.

Doel
Het maatjesproject heeft als doel om vluchtelingen zelfvertrouwen te geven, om het contact met Nederlanders aan te gaan, en de integratie te bevorderen.

Wat ga je doen als maatje?
Als maatje bied je een vluchteling(en) ondersteuning bij zijn of haar sociale en professionele ontwikkeling. Dit doe je door bijvoorbeeld samen te koken, een open dag te bezoeken of iets leuks ondernemen. Als maatje is het mogelijk om je kennis en netwerk in te zetten om een ander op weg te helpen, door bijvoorbeeld samen naar een sportclub te gaan. Het kan gaan om het ondersteunen van iemand alleen, maar een maatje het kan ook gaan om een gezin.

Waarom is een maatje waardevol?
Niet iedereen kan terecht bij zijn/haar eigen netwerk voor praktische of sociale hulp. Daarbij is het niet altijd makkelijk om je weg te vinden in Nederlands als nieuwe bewoner. Als maatje kan je waardevol zijn in deze zoektocht naar aansluiting in de gemeente Nijkerk.

Voor wie is het project?
Voor nieuwe Nederlanders die extra hulp en ondersteuning kunnen gebruiken. Vrijwilligers van VluchtelingenWerk (maatschappelijk begeleiders) ondersteunen nieuwkomers 12 maanden met praktische en juridische hulp. Maar voor sommigen is meer hulp welkom. Dat kan zijn omdat iemand een groot gezin heeft of omdat iemand de taal minder machtig is dan anderen. Voor deze mensen kan een maatje van grote waarde zijn.

Enthousiast. Wat nu?
Neem contact op met Bram Houtman via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel op 06 47216071. Dan kijken we samen of er een match is met iemand die een maatje kan gebruiken.

We weten dat er op dit moment mensen uit de Kruiskerk hulp bieden. Als je ervaringen of je verhaal wilt delen, laat het de diaconie gerust weten.
Team Diaconie

D7WvB 4