Een Gelukkig en Gezond 2023! (Weer) een nieuw begin!

Afgelopen dagen hebben wij dit waarschijnlijk veel mensen gewenst aan het begin van dit nieuwe jaar: een gelukkig nieuwjaar.
Dit jaar begint voor de Kruiskerk ook gelukkig: blij en gelukkig zijn we met de intrede aanstaande zondag van onze nieuwe predikant ds. Martin van der Klis. Voor de dominee, zijn vrouw Marjolein en 4 kinderen een hele nieuwe start in een nieuwe gemeente, een andere woning, een andere stad. WELKOM familie van der Klis!
De afstand Bunschoten-Spakenburg is niet zo heel groot, maar toch: een nieuwe werk/woonplaats is altijd even wennen.
Ook is na de kerstperiode, waar veel kerkelijke activiteiten op een lager pitje staan, het weer tijd om veel zaken op te starten. En er zijn veel commissies, vele vrijwilligers die hun beste beentje voorzetten om onze Kruiskerk te laten floreren. Bij inventarisatie werden ruim 70 grotere en kleinere commissies geteld die hun energie in de kerk steken. Hulde en dank daarvoor Team Kruiskerk!
Een nieuw jaar betekent voor veel mensen ook weer goede voornemens. Vaak is het in de persoonlijke sfeer, zoals het bekende stoppen met roken, aan de lijn gaan doen en het sporten oppakken. Maar hopelijk zijn er ook voornemens van maatschappelijke aard: omkijken naar de eenzamen, ondersteunen van de (financiƫle) zorgen van de medemens of soms heel praktisch iemand helpen bij allerlei taken die voor sommigen te moeilijk worden of zijn. Wat denkt u van het helpen inburgeren van een nieuwe medelander om deze de taal te helpen leren, om alle formulieren in te vullen enzovoorts?
Maar ook aangeven dat iets niet meer lukt, dat je zo langzamerhand hulp nodig hebt, kan een goed voornemen zijn zodat jouw/uw leven weer beter kan worden. Of dat u zich eenzaam voelt en u niet zo goed de drempel over durft of kunt van een ander. Vraag dan hulp!
Er zijn veel vrijwilligersorganisaties die uw hulp nodig hebben om de medemens een beter leven te geven. Maar die u ook kunnen helpen wanneer dat nodig is. Ook de Kruiskerk is (via de diaconie) betrokken bij o.a. HipHelpt, SchuldHulpMaatje, de Praatpaal en zij kunnen allemaal wel wat handjes gebruiken. Dus een goed voornemen?
Als Kruiskerk hopen wij, met Gods wil, een mooi jaar 2023 te maken. In het gemeenteberaad van 23 november presenteerden verschillende commissies hun plannen voor acties en activiteiten in 2023 en volgend. Veelbelovend. Dit alles om de kerk in de schijnwerpers te houden of te zetten, elkaar te kunnen helpen, de jeugd te betrekken, maar zeker ook niet de oudere leden te vergeten, ons geloof te verdiepen en versterken, maar ook om de kerk financieel gezond te houden.

Zo aan het eind van de eerste week van 2023 wens ik (ook namens het Kernteam en alle ambtsdragers) u allen een Gezond, Gelukkig en Actief 2023 (en verder!)
Ronald Bokkers
Voorzitter Kerkenraad Kruiskerk.