Kerk in Balans

“Geef vandaag voor de kerk van morgen” is het thema voor dit jaar.
Na lastige jaren staan de deuren van de kerk nu gelukkig weer wagenwijd open. Daar zijn we dankbaar voor! Het is ook het moment dat we als gemeente weer op volle kracht vooruit willen en kunnen. We willen een plek zijn en blijven waar leden rust en verdieping vinden en God ontmoeten. Waar we naar elkaar omzien en voor elkaar zorgen. Waar we klaarstaan voor mensen in de samenleving die onze steun nodig hebben. Ook uw financiële bijdrage is onmisbaar om dit samen kerk-zijn ook in 2023 vorm en inhoud te geven.
Bij het afgelopen Gemeenteberaad is de begroting gepresenteerd. Deze laat zien dat we afstevenen op een tekort voor 2023 en bij de meerjarenbegroting neemt dit tekort zelfs fors toe. Als College van Kerkrentmeesters zien we dit als een zeer ongewenste ontwikkeling. Onze kosten nemen toe mede door inflatie, lonen, energie, digitale uitzendingen enzovoort. We zullen hoe dan ook keuzes moeten maken; wat doen we wel en wat doen we niet. Kaasschaafsystematiek kunnen we hier en daar toepassen, maar leidt niet tot structurele oplossingen. Hoe dan ook, we zullen ons huishoudboekje 2023 op orde moeten brengen en zien te houden. Met de Actie Kerkbalans doen we een beroep op de inkomstenkant van onze gemeente.
Een gemiddeld lid van onze kerk kost onze gemeente ongeveer € 193,- aan kosten per jaar of gemiddeld € 392.- per adres. We begrijpen heel goed dat de huidige (duurdere) tijd leidt tot keuzes in uw portemonnee, echter wij zijn ook aan inflatie onderhevig en roepen u allen op om uw gift te verhogen.
1 tot 2% van uw verzamelinkomen is een mooie leidraad. Maar vraagt u vooral uzelf af, wat betekent de kerk voor mij en draag ik bij naar draagkracht?

Gelukkig zijn er veel gemeenteleden die een forse vrijwillige bijdrage leveren, maar er zijn er ook waarbij niets of een klein bedrag gegeven wordt. Zullen we proberen dat ook meer in balans brengen? Natuurlijk zijn er gezinnen waar een hogere gift niet of beperkt mogelijk is, alle begrip daarvoor. Die keuze maakt uzelf.
De kerk kan alleen bestaan dankzij de financiële steun van haar leden. Doe daarom mee aan de Actie Kerkbalans en vul het toezeggingsformulier ruimhartig in.
Als u aan de kerk geeft, geeft u aan elkaar. Om samen een gemeenschap te bouwen, om God en elkaar te dienen. Wat een vreugde! Actie Kerkbalans maakt het mogelijk.”

Alvast veel dank voor uw bijdrage!
Door vandaag te geven, kan de kerk blijven doen waar ze al eeuwenlang voor staat. Op naar de kerk van morgen met de Kerk in balans!

Fije Visscher, voorzitter Collega van Kerkrentmeesters