Pictogrammen in de Kerk.

De meeste mensen weten wel ongeveer hoe onze zondagse diensten verlopen. Welke onderdelen er voorbij komen en welke dingen ze kunnen verwachten. Maar voor een bepaalde groep kinderen/volwassenen kan het heel fijn zijn, om precies te weten wat er verwacht kan worden. Hoe lang de dienst nog zal duren en bij welk onderdeel we zijn in de dienst. Voor veel gemeenteleden is een zichtbare structuur (pictogrammen) heel prettig.
Om de liturgie van die dienst inzichtelijk te kunnen maken, kunnen we werken met een boekje met pictogrammen. Dat kun je zelf (of iemand anders in je omgeving) samenstellen. Er zijn pictogrammen voor allerlei in de dienst voorkomende onderdelen, bijvoorbeeld bidden, votum en groet, koor en preek.

Hieronder volgt een uitleg over hoe dat gaat.

WAT HEB JE NODIG?
Een fotomapje met insteekhoesjes op ansichtkaart formaat
De uitgeprinte versie van de lijst met pictogrammen, die je hier kunt downloaden.
Pictogrammenlijst
Aanvulling

HOE WERKT HET?
Elke voorganger zet vlak voor het weekend de orde van de kerkdienst waarin hij/zij voorgaat op de website van de kerk. Met de pictogrammen kun je nu het fotoboekje vullen in de volgorde van de liturgie die de voorganger heeft aangegeven. Let op!! Dit kan dus elke zondag weer anders zijn, en dus moet dit voor elke dienst weer opnieuw gebeuren.
- Ga naar www.kruiskerknijkerk.nl, klik op "Vieren --> Liturgieën".
- Kies de dienst die je wilt gaan bezoeken.
- Als je de liturgie voor je hebt, kies je bij elk onderdeel op de liturgie het bijpassende pictogram en schuift dat in het fotomapje.
- Neem je mapje mee naar de kerk en volg de dienst door de bladzijden om te slaan bij elk nieuw onderdeel.
- Tip: Tijdens een kerkdienst kunnen onverwachte dingen gebeuren. Houd daarom een vraagtekenkaartje bij de hand.
De volgende week, doe je hetzelfde opnieuw.
Heb je nog vragen? Dan kun je altijd contact opnemen met iemand van de werkgroep Buitenbeentjes. We zijn te vinden in het jaarboekje. Je kunt ons ook mailen: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Met dank aan de vereniging Dit Koningskind. Kijk voor meer info op hun site.