inloophuisSeniorenreisje donderdag 30 mei

Vanuit het inloophuis hebben we een seniorenreisje georganiseerd.

Er was zoveel belangstelling, zodat we het reisje over twee dagen hebben verdeeld. Woensdag 5 juni gaan wij nog een keer en maken dezelfde trip. Hier het verslag van 30 mei.

Vooraf werd iedereen in de kerk ontvangen met koffie/thee met een lekkere koek. Om 10 uur stond de bus voor de deur en kon een ieder instappen en werden de divers rollators in geladen. Nadat een ieder zijn of haar plaats had ingenomen vertrokken we richting Terwolde.
We reden via een toeristische route over de Veluwe en IJsseldelta en met uitleg van de chauffeur over deze streken. Zo arriveerden we om 11.30 uur in Terwolde voor een heerlijk diner. Dit viel goed in de smaak en een ieder genoot van het heerlijke eten.
Om 13.15 uur stond de bus gereed om ons verder naar Enschede te brengen, naar de mooiste synagoge van Nederland. Het synagogecomplex uit 1928 is voor velen herkenbaar door de drie markante koperen koepels. Hier werden we in 2 groepen verdeeld en kregen onder leiding van een gids een rondleiding.

We hebben de grote sjoel, de dagsjoel en kerkenraadskamer bezocht. Verder bevat het complex nog een ritueel badhuis, de Joodse school en originele feestzaal en giftshop.
We begonnen in de grote sjoel, heel indrukwekkend is de hoogte van de koepel nl 18 meter, met prachtig beschilderd plafond en een grote kroonluchtiger met 12 lampen naar boven gericht en 12 lampen naar beneden gericht. Al die getallen zijn symbolen voor de twaalf stammen van Israël. Verder de prachtige gebrandschilderde ramen die de vele Joodse feesten uitbeelden, zoals o.a. Jom Kippoer, Soekkot en Peasach.
In de grote sjoel kunnen 400 mannen en 200 vrouwen die gescheiden van de mannen boven op de galerij zitten achter een doorzichtig hout werk.
De dag- of kleine sjoel wordt nu meestal gebruikt, omdat er niet zoveel Joden daar meer samenkomen. Ook hier het spreekgestoelte en de ark waar de Thora rollen in bewaard worden, gericht op het oosten.

Na alle indrukken gehoord en gezien te hebben stond er heerlijke appeltaart en koffie/thee klaar. De bus stond om 16.15 uur klaar om ons weer naar Nijkerk te brengen. Er werd nog veel nagepraat en iedereen heeft genoten van dit reisje. We hadden een goede terugreis en kwamen om 18.00 uur weer veilig bij de Kruiskerk aan, om daarna verder naar huis te gaan.

Zondag 9 juni bent u weer van harte welkom in het inloophuis vanaf 14.00 uur tot 16.00 uur. Kom binnen om met andere mensen een kopje koffie of thee te drinken. Er staan verschillende spelletjes klaar.

I.v.m. het seniorenreisje en de Europese Verkiezingen is donderdag 20 juni de eerst volgende keer het Inloophuis weer open. Daarover een volgende keer meer.

synagoge enschede