Met eigen ogen zien!

(of: wat Kerst-vieren en Belijdenis-doen met elkaar te maken hebben)
“Leuk, wat mooi!” heb je misschien wel eens gedacht… toen je al die foto’s op internet zag van mooie vakantieplekken in Nederland of daarbuiten. Ja, mooi, al die foto’s… maar het zelf zien is toch veel mooier? Daarom boek je binnenkort weer een vakantie, met het plan om een paar van die mooie plekken zelf te bekijken.

kerst 3“Leuk, wat mooi!” denk je misschien ook wel… als je thuis de kerkdiensten meemaakt. Wat een zegen is A1 en kerkomroep! Maar een dienst in het echt meemaken, elkaar zien en ontmoeten is eigenlijk veel mooier! Daarom bezoek je straks de Kerstavonddienst of de dienst op Eerste Kerstdag!

“Leuk… mooi… een prachtig bericht” konden de herders denken. Ze zijn in het veld van Efrata. Daar horen ze van een engel dat Jezus is geboren! “Vandaag is in de stad van David jullie redder geboren. Hij is de Messias, de Heer.” Prachtige woorden zijn het en de herders weten daarmee alles al! Maar dat is niet genoeg voor hen. De engel had al tegen de herders gezegd dat ze het Kind kunnen vinden! En de herders willen dat ook: ze gaan op weg om Hem zelf zien, met eigen ogen.

Laten we naar Bethlehem gaan
om met eigen ogen te zien
wat er gebeurd is
en wat de Heer ons bekend heeft gemaakt.
Lukas 2:15 (NBV21)

Dat “op weg gaan” om “met eigen ogen te zien” lijkt ook op het proces dat je meemaakt, als je toeleeft naar belijdenis doen! Je wilt meer dan alleen maar iets aanhoren van bijvoorbeeld je ouders of een dominee. Je wilt het zelf onderzoeken, ontdekken… als het ware het zelf “zien”!
Die weg (van zelf zoeken en vinden) kan je samen met anderen maken (zoals de herders samen op weg gingen). Je maakt met een groepje de reis van het geloof en door je ja-woord in een zondagse dienst kan je uiten dat je Hem hebt “gevonden”!

Wat mooi en toepasselijk kan het dan zijn, om met Kerst belijdenis te doen! De herders zochten en vonden met Kerst. Ze zagen het Kind met eigen ogen. En zingend gingen ze weer naar huis; ze prezen God om wat ze gehoord en gezien hadden. Mooi om met Kerst belijdenis te doen, maar… net zo mooi is het met Pasen of Pinksteren, of welke zondag dan ook!

ds. Martin van der Klis

kerstnacht 1