Welkom in Gods huis

We zijn een bloeiende kerk! Met vele initiatieven voor ouders, ouderen en de jeugd! Er is weer een belijdenisgroep gestart en een Parenting Course. De Alpha-cursus was ook een cursus vol zegen! Het Inloophuis, Trefpunt Avondeten… zo mooi! En dan de zondagse diensten met zoveel kinderen die naar de kindernevendienst gaan.

Maar nog belangrijker dan al die activiteiten is, dat je welkom bent op al die plekken, wie je ook bent, hoe je weg tot nu toe ook liep. Gezien worden en je thuisvoelen… dat is een behoefte die we allemaal hebben. Voel jij je thuis in de kerk? Heb jij een plaats in de gemeente? Paulus zegt in 1 Korintiërs 12, dat niemand door een ander minder belangrijk gevonden kan worden. God kijkt naar jou en denkt: je hoort er gewoon bij. Samen zijn we een gemeente. “Dus neem je mooie CV of je strafblad maar mee” (deze regel komt uit het lied “Welkom in Gods huis” van de band LEV).

Jezus riep eens Zacheüs. Ontroerend mooi is het, dat Jezus zijn naam kent. De Heer kent ons en roept ons. Elke zondag door de verkondiging van het evangelie. Elke dag, als je de Bijbel opendoet. Jesaja heeft eens deze woorden van God doorgegeven: “Ik heb je bij je naam geroepen, je bent van Mij!”
Dat roepen doet Hij, omdat Hij onze Heer wil zijn, en wij zijn leerlingen. Zo zijn we aan elkaar verbonden.
Jezus riep Zacheüs. En Zacheüs ontving Jezus met vreugde in zijn huis. Geloven is geen straf. Niet een opgave. Het is vreugde! In Hem vinden we Iemand die ons kent, van ons houdt, ons een plaats geeft en ons leidt in ons leven. Het bijzondere is dat het huis van Zacheüs tot een huis van de Heer werd. Er kwam namelijk liefde en recht. Door de ontmoeting met de Heer veranderde zijn hart. Ten goede. Tot zegen van andere mensen. De arme mensen aan wie Zacheüs geld gaf, waren blij. Door die gulle gift mochten ze iets ervaren van Gods liefde en gulheid. Maar ze mochten ook iets ervaren van Gods recht. Kromme zaken worden rechtgezet.
Wil je ook horen bij die beweging rondom Jezus, rondom zijn liefde en recht? Welkom in Gods huis!

Welkom in Gods huis
Welkom van waar je ook komt,
‘t maakt niet uit waar je wieg ooit stond.
Waar je woont, waar je slaapt,
hoe het wel of niet gaat,
welkom van waar je ook komt.

God is de gastheer vandaag,

in zijn huis is er altijd plaats.
Kom erbij, hier is hoop,
hoe je leven ook loopt,
Want God is de gastheer vandaag.

Welkom in Gods huis,
welkom in Gods huis.
Trek je jas uit, voel je thuis.
Welkom in Gods huis.

God heeft Zijn deur openstaan,
ongeacht wat is misgegaan.
Neem je mooie cv
of je strafblad maar mee,
want God heeft Zijn deur openstaan.

Welkom in Gods huis,
welkom in Gods huis.
Trek je jas uit, voel je thuis.
Welkom in Gods huis.

ds. Martin van der Klis