Levenskruispunt

Levenskruispunt (langdurig) ziek; het gaat erom dat je er niet alleen voor staat als je het moeilijk hebt.

De christelijke traditie kent zeven werken van barmhartigheid: de hongerigen eten en de dorstigen drinken geven, de naakten kleden, de vreemdelingen onderdak geven, de zieken verzorgen, de gevangenen bezoeken en de doden begraven.

Van de ruim 17 miljoen mensen die Nederland telt, heeft 52% één of meerdere chronische ziekten. Omgerekend vormen zij een groep van 8,8 miljoen mensen.

Ziek zijn kunnen we zien als een levenskruispunt, als het je overkomt staat je leven op zijn kop. Eenzaamheid, pijn, schaamte het kan veel verdriet geven. We kunnen elkaar helpen door in contact te blijven en samen dingen te doen die nog wel kunnen. Zoals samen naar de kerkdienst kijken, samen koken of eten. De kerk is niet ons gebouw, de kerk dat zijn wij.

Heel graag willen we vanuit de diaconie helpen om na te blijven denken hoe we als kerk op een goede manier betrokken zijn en blijven bij mensen als ze ziek zijn. Want als mensen langere tijd niet naar de kerkdienst of activiteiten komen, hoe zorgen we dan dat we ze niet vergeten? Dit kunnen de wijkbezoekers, ouderlingen, diakenen, onze voorgangers en pastorale medewerkers niet alleen.

Wil je meedoen en meehelpen? Heel graag! We kennen allemaal mensen die door ziekte niet mee kunnen doen. Het is belangrijk dat we in onze buurt, in onze kerk, op onze sportclub onze ogen en oren open houden en de vraag te stellen “Red je het wel?”, zodat elke zieke wordt gezien. De één stuurt een kaartje, een ander gaat even langs. Op deze manier streven we ernaar dat iedereen die ziek is, lichamelijk of geestelijk, wordt gezien. Het gaat erom dat je er niet alleen voor staat als je het moeilijk hebt.

Misschien ben jij wel iemand die al lange tijd ziek is of lange tijd ziek is geweest. Je kan helpen door aan te geven wat jij nodig hebt of door te vertellen wat jou helpt of heeft geholpen. Durf te vragen en je verhaal te vertellen want door jouw verhaal kan een ander zich getroost of gesteund voelen.

Ziek zijn kan andere problemen met zich mee brengen, financiële bijvoorbeeld. En zorgen om geld kan je herstel in de weg staan. Iemand kan door ziek te zijn misschien minder of helemaal niet meer werken. Of te maken hebben met hoge medicijnkosten. Dan trek je aan de bel bij de diaconie. Want ook hier is de kerk voor, of je nu gelovig bent of niet. De kerk is er niet alleen maar voor de mensen die op zondag komen, de kerk is er voor iedereen en heeft een taak voor de samenleving.

Het is de moeite waard om door iemands buitenkant heen te prikken. Je gaat voor de ander, niet voor jezelf. Je denkt misschien dat je komt om te bemoedigen, maar vaak word jezelf bemoedigd. Later dit jaar zal er speciaal aandacht zijn voor het thema (langdurig) ziek.

Met Hem aan onze zijde kunnen wij dit, toch?

Ter bemoediging om samen aan de slag te gaan een mooie tekst uit het Nieuw gebeden boek van Toon Hermans.

Heer
het staat vast
dat ons leven pas echt opengaat
wanneer wij de ander in ons opnemen
en in ons leven betrekken.

Maak ons leven ruimer
en haal ons uit de engte van het eigen ik.

Open ons hart
voor wat er om ons heen gebeurt.
voor anderen die wij misschien kunnen helpen.

Daar vinden we de kracht
die we niet kunnen vinden in onszelf.

Jezus van Nazareth is het grote voorbeeld
Hoe weinig was Hij op zichzelf gericht.

Hij leefde geheel en al voor de ander
En Hij doet dat nog.

Reageren, hulp nodig of je verhaal delen? Mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel één van de diakenen of de ouderling of wijkbezoeker. Later dit jaar zal er speciaal aandacht zijn voor het thema (langdurig) ziek. Laat ons gerust weten als je mee wilt helpen. Meer weten van team diaconie weet dat je welkom bent in ons overleg wel graag even aanmelden via bovenstaand emailadres of telefoonnummer 06-38893035.

Trudy Molenaar, Team diaconie