Welterusten

slapeloosheid kwelt,
geef dat Uw Geest mij
vergezelt.
Laat mij niet raken in de
macht
der boze geesten van de nacht.

De dromen gaan hun
eigen weg,
neem Gij hun duister
dreigen weg.
Verjaag de wolven van
Uw schaap,
want ik ben weerloos als
ik slaap
Lied 243: 5-6

Slapeloosheid is erg. Hier hoef je niet oud voor te zijn. Kinderen en jonge mensen kunnen vaak nachts wakker liggen. Mensen in de kracht van hun leven; urenlang liggen ze in de nacht wakker. Ouderen; de behoefte aan slaap neemt alsmaar af.

Wat is slapen?
De slaapcyclus is de combinatie van de verschillende fases tijdens de nachtrust. Er zijn in de slaapcyclus vier fases:

De eerste fase is het inslapen. In deze fase maakt je lichaam zich klaar om daadwerkelijk te gaan slapen. Tijdens de inslaapfase kan je nog makkelijk wakker worden gemaakt omdat je hersenen op dat moment nog actief zijn. Deze fase duur ongeveer 5-10 minuten.

In de tweede fase kom je in de lichte slaap. In deze fase word je niet meer wakker van licht en geluid. Je hersenen maken zich nu helemaal klaar om te gaan slapen.

In de derde fase ben je in je diepe slaap, je ademhaling gaat omlaag en je hart klopt minder snel. Wanneer je in deze fase wakker wordt gemaakt, kan het zijn dat je even niet meer weet waar je bent en ben je misschien een beetje verward.

De laatste fase is de droomfase, ook wel REM-slaap (rapid eye movement) genoemd. In deze fase droom je het meest en het levendigst. Als je in de REM-slaap wakker wordt, onthoud je je droom wel.

Slapen in de bijbel
In het Oude Testament komt het woord slapen ongeveer 40 x voor, in het Nieuwe Testament zo’n 12 x. Bijvoorbeeld Psalm 4: 9 In vrede leg ik mij neer en meteen slaap ik in, want U, Heer, laat mij wonen in een vertrouwd en veilig huis. Bij het graf van Lazarus in Johannes 11:11 zegt Jezus: Onze vriend Lazarus is ingeslapen, Ik ga hem wakker maken.

Ons leven nu
Wij leven in een drukke tijd- zeggen we. We lezen over stress en overvolle agenda’s; We spreken over een opgefokte werkcultuur in de gezondheidszorg, het onderwijs en bij de politie. In het bedrijfsleven wordt gemillimeterd gesproken over arbeidscontracten. Jonge mensen hebben vaak jaren nodig om een diploma te krijgen. Ouderenbonden vechten om pensioenen en geen afkalving van de AOW.

Je zult maar in deze tijd leven
Ach vroeger was het niet anders. In de Bijbel lezen we er over op veel plaatsen. Vooral de psalmisten kreunen ’s nachts, zeer wel begrijpelijk en invoelbaar. Het leven kan ons slaan en vermurwen. Ons lichaam en geest komen niet tot rust.

Welterusten
De dichter van Lied 243 is Thomas Ken. Hij leefde van 1637 – 1711. Welke ervaringen hem inspireerden voor dit lied weet ik niet. Wel weet ik dat het mij en vele anderen rust geeft. Als het nacht is en de duisternis ligt als een deken over onze stad Nijkerk dan vergezelt de Geest ons leven.

Het duister dreigen van de dromen wordt weggenomen. Gods Geest vergezelt mij als ik slaap, een weerloos mens, om elke dag opnieuw dienstbaar te leven tot Gods eer.

Ds. Onno Doorn.