De kracht van zijn opstanding

Kennen en ervaren
Hoe gaat het in een relatie of in een vriendschap? Je wilt iemand leren kennen! De ander vertelt bijvoorbeeld wat hij of zij gedaan heeft. Of hoe hij of zij iets beleefd heeft. Of je trekt samen op, klust samen, werkt aan een project. Gaandeweg ontdek je steeds meer wat die ander voor je betekent. Dat leer je niet uit boekjes. Dat leer je uit het persoonlijk ontmoeten van en optrekken met iemand. Zo gaat dat ook met jouw band met Christus. Je mag met Hem omgaan. Zo leer je Hem kennen.

Hoe je dat doet? Dat is soms best lastig. Maar het kan bijvoorbeeld door bidden en zingen. Of door in de kerk het avondmaal te vieren en zijn woorden te laten klinken. Het kan ook door in een medemens iets te ontdekken van Jezus. Als je Jezus zo leert kennen, zie je steeds meer wat Hij voor je betekent. Hij heeft je lief en vergeeft je stommiteiten. Hij is bij je en laat je niet los. En - zegt Paulus - je kunt ook de kracht van zijn opstanding ervaren! In en door de kracht van de opstanding weet je wie Hij voor je is.

Ik wil Christus kennen
door de kracht van zijn opstanding te ervaren.

Filippenzen 3:10

Het woordje “ervaren” hebben de Bijbelvertalers aan Paulus woorden toegevoegd. Dat begrijp ik wel. De kracht van Jezus’ opstanding kennen betekent natuurlijk ook, dat je er iets van zult ervaren. Zoals je in je dagelijks leven liefde en iemands inzet en aanwezigheid ervaart. Maar wat merk je dan van kracht van de opstanding?

Passie en Pasen
Met Pasen vieren we dat onze Here Jezus heeft het leven teruggekregen. Wat een wonder is dat. Bij de opstanding moet er een enorme goddelijke kracht geweest zijn: de kracht waarmee Jezus opgewekt is. Die kracht werkt nog steeds, zegt Paulus. Die opstandingskracht is op de één of andere manier werkzaam in je leven. Het mag Pasen zijn in je leven.

Nee, niet dat het leven nu al volmaakt is. Paulus weet dat ook wel. Hij zit in de gevangenis als hij dit alles schrijft. Het leven is soms niet leuk, soms zelfs loeizwaar. Je baalt van je fouten, merkt dat je soms dingen moet opgeven en loopt tegen grenzen aan. Spreek daarom in het geloof maar met twee woorden: Passie en Pasen. Je volgt de Heer die de weg van de graankorrel ging: een weg van ondergaan en opstaan. Maar dat laatste is er dus ook! Ook bij Paulus in de gevangenis. Ook bij u en jou.

Door de kracht van de opstanding merk je dat je geestelijk weer op kunt staan, en de weg van het leven verder kunt bewandelen. Want bijzonder is dat, wat een wonder, denk jij misschien wel. Door de kracht van de opstanding kan je dwars door je tranen heen het Paaslicht van Jezus zien schijnen. Door de kracht van de opstanding weet je: ik ben gered. Ook al wordt het misschien nu niet beter, eens mag ik bij mijn Heer zijn, in volmaaktheid.

ds. Martin van der Klis