Uit elkaar?
Je staat er niet alleen voor.
Stel de vraag “Red je het wel?”

Als je net uit elkaar bent, staat je leven op z’n kop. Kinderen, emoties, woonruimte, vrienden, alles is onzeker. De kerk kan en wil ik in deze periode een veilige plek zijn. Een plek waar jullie en jullie kinderen terecht kunnen met vragen en zorgen.
Een relatiebreuk heeft economische gevolgen. Toch zijn de emotionele gevolgen minstens net zo groot. Er moet van alles geregeld worden, dus je stapt in de overlevingsstand.
De overlevingsstand zorgt ervoor dat je afstand kunt houden van het verdriet en de pijn van het verlies. Maar als je uit elkaar gaat is een stuk rouwarbeid nodig voor het hele gezin en de kring er omheen.
Luister zonder oordeel
Mensen die net uit elkaar zijn worstelen vaak met vragen en schuldgevoelens. Hebben we de juiste keuze gemaakt? Hoe kan het dat we elkaar ooit trouw beloofd hebben en dat het nu zo gelopen is? Juist dan is het belangrijk dat mensen weten dat ze welkom zijn in de kerk. De kerk hoort een plek te zijn waar niet geoordeeld wordt. Niet altijd ervaren mensen dit zo. Daarom is het belangrijk dat er in de kerk niet alleen gesproken wordt over gelukkige relaties, over gezinnen die nog bij elkaar zijn maar ook over éénoudergezinnen.
We vinden het vaak moeilijk om over het onderwerp te beginnen. De meeste mensen staan liever niet alleen in wat ze meemaken. Maar wát vraag je dan precies? Dat kan best lastig zijn, want ‘hoe gaat het met je?’ is een “veel te grote vraag. Stel liever een vraag waarmee iemand een begin kan maken en vermijd in elk geval zieligheid. Bijvoorbeeld: “Hoe is het vandaag met je?” Of: “Hoe ben je vanmorgen opgestaan?” Het beste is om te peilen wat mensen er zelf over willen zeggen. Dan geef je hen de keuze om er wel of niet over te praten.
Geef de ruimte
Na het gesprek is het ook belangrijk om er later op terug te komen. Met de informatie die we krijgen is vaak een luisterend oor voldoende, we hoeven en kunnen het vaak niet oplossen. Respecteer de waarneming van alle gezinsleden, de verhalen kunnen erg uiteenlopen. Belast de één niet met het verhaal van de ander. Als er sprake is van een onveilige situatie probeer dan samen contact te zoeken met Veilig Thuis.
Ze staan er niet alleen voor
Vriendschappen veranderen vaak ook bij een relatiebreuk. Een nieuwe relatie is voor veel mensen die uit elkaar zijn niet altijd nodig of gewenst. Daarom spelen vrienden en buren een belangrijke rol. Ook een éénoudergezin is een volwaardig gezin. De diaconie denkt en helpt graag mee. Zo kunnen we helpen bij het vinden van tijdelijke huisvesting. Maar ook een renteloze lening om je leven opnieuw op te bouwen kan een steuntje in de rug zijn. Voor de hele kring die om een stel staan dat uit elkaar gaat is het soms lastig. Want hoe doe je dat nu als opa of oma een goede band met de andere ouder van je kleinkind? Zin klopt niet, maar ik begrijp niet precies wat je wilt zeggen. Hoe ga je om met de partner van je kind die te maken heeft met een relatiebreuk in combinatie met misschien boosheid en onbegrip? Het kan een hele worsteling zijn.
Help mee! Stel ook de vraag: ‘’Red je het wel?’’. Laten we met elkaar onze zorgen delen. We kunnen en hoeven niets op te lossen; er alleen maar te zijn!
Reageren, hulp nodig of je verhaal delen?
Mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel één van de diakenen of de ouderling of wijkbezoeker.
Voor de kinderen is er een luisterend oor en hulp mogelijk vanuit de Praatpaal. Bel 06-51993834.

Laten we samen de mensen zijn die voelen wat er nodig is, om mensen heen blijven staan en delen in de pijn. Later dit jaar zal er speciaal aandacht zijn voor het thema ‘uit elkaar gaan’. Laat ons gerust weten als je mee wilt helpen.
Meer weten van Team Diaconie? Weet dat je welkom bent in ons overleg, wel graag even aanmelden via bovenstaand emailadres of telefoonnummer 06-38893035.
Trudy Molenaar
Team Diaconie