Nieuwjaar

Nieuwjaar is de dag waarop het begin van het nieuwe jaar wordt gevierd. In de westerse wereld valt deze dag op 1 januari, in andere culturen vaak op andere data. Bij deze viering zijn wederzijdse gelukwensen en goede voornemens gebruikelijk. In Kiribati (tijdzone UTC+14) wordt als eerst het nieuwe jaar ingeluid en als laatste zijn Bakereiland en Howlandeiland (tijdzone UTC−12) aan de beurt.

Men ziet de periode van kerst tot Driekoningen (de heidense twaalf nachten) tegenwoordig nog steeds als feestelijke periode. In deze periode vallen (verplichte) snipperdagen en schoolvakanties, en veel bedrijven zijn gesloten. Veel mensen laten de kerstboom tot na Driekoningen staan. De tradities van onze heidense voorouders hebben dus nog steeds invloed.

In de Kruiskerk vieren wij Nieuwjaar met een ochtenddienst, die vooraf gegaan wordt door koffie drinken. Tijdens de koffie wensen de deelnemers elkaar een gelukkig nieuwjaar.

nieuwjaar 2