Overlijden

In onze kerk is het mogelijk om afscheid te nemen van een overledene in een speciale kerkdienst. Voor deze dienst worden diverse namen gehanteerd: "Rouwdienst", "Uitvaartdienst", "Dankdienst voor het leven" of "Gedachtenisdienst".  Aansluitend volgt meestal de crematie of begrafenis.

De dienst wordt geleid door een dominee of een pastoraal werker. In samenspraak met de nabestaanden zal de dienst worden samengesteld. De nabestaanden kunnen mede invulling geven aan de dienst, door ook zelf te spreken. Ook kan men kaarsen aansteken, gedichten voorlezen, via een scherm foto's of video-opnamen tonen, enz.

Uitvaartspreker
Eén van onze gemeenteleden, Marieke van de Ridder, heeft zich bekwaamd als uitvaartspreker. Zij heeft aangegeven ook voor gemeenteleden beschikbaar te zijn. De kerkenraad heeft met haar afgesproken dat we een pilot doen van een jaar. Eén en ander in goed overleg met de predikanten. Als gemeenteleden haar vragen, zijn de kosten voor de kerk.

Hieronder stelt zij zich voor:
Voorjaar 2020 kwam het vak ‘uitvaartspreker’ op mijn pad. Trainingen en een opleiding volgden en inmiddels heb ik al veel families mogen helpen in het ruime midden van Nederland. Denk dan aan de kring Zwolle, Deventer, Apeldoorn, Amersfoort, Lelystad en alles daar tussenin. Al deze families hebben verschillende achtergronden. Het is bijzonder om de verhalen te mogen horen, intensief betrokken te zijn en bij te kunnen dragen aan het afscheid.
Hoe?
Dat is voor iedere familie anders. Vanaf september volg ik bij de PKN de training ‘Uitvaarten leiden door gemeenteleden’ die ik in november hoop af te ronden. In 2022 en 2023 mag ik voor de Kruiskerk in Nijkerk beschikbaar zijn als spreker, waar ik me met alle aandacht en liefde voor in zal zetten.
Meer informatie is te lezen op www.rouwspreker.com.