Vragen van de Diaconie

Voedselbank
HipHelpt

Woonruimte gezocht
Eén van onze zeven werken van barmhartigheid is 'de vreemdeling herbergen'.
Mattheus 25:35: ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd.
De diaconie wil graag weten of u een plek heeft voor een dame uit de Oekraïne, ze spreekt Engels en leert enkele woorden Nederlands. We zijn op zoek naar woonruimte, voor haar situatie is bij mensen inwonen een goede optie.
Heeft u een plek beschikbaar of kent u iemand die kan helpen? Neem dan contact op met de diaconie.
Team Diaconie

voedselbank

Inzameling voor de Voedselbank Nijkerk
Achterin de kerk staan een aantal kratten waarin we spullen gaan verzamelen voor de Voedselbank Nijkerk, die ongeveer 140 gezinnen ondersteunt. Helpt u ons mee?
Op dit moment is behoefte aan wasmiddel, thee, suiker en limonadesiroop. Ook voorjaars- en zomerkleding, herenkleding en jassen zijn erg welkom.
Wilt u uw ongedragen, nog nette en schone kleding doneren? Dan kunt u deze op maandag- en woensdagochtend inleveren bij de voedselbank óf op zondag bij de kratten achterin in de kerk zetten. De gezinnen zijn erg blij met uw hulp!

Team Diaconie

Helpen en luisteren

“Ik ben Jeanette Waaijenberg, getrouwd en moeder van drie kinderen. Ik ben geboren in Nijkerk, en wat niet iedereen kan zeggen: ik woon op de plek waar ik geboren ben.”

De afgelopen 35 jaar heeft Jeanette als secretaresse bij een ingenieursbureau gewerkt. Daar kwam eind vorig jaar een einde aan. Jeanette wist meteen: “Helemaal thuiszitten wilde ik niet. Daarom ben ik op zoek gegaan naar vrijwilligerswerk.” Een vacature voor een helpdeskmedewerker bij HipHelpt Nijkerk trok haar aandacht. Een vacature die inmiddels, naar volle tevredenheid, is vervuld. Door Jeanette dus!

Er kunnen zijn voor je medemens. Dát is de drijfveer van Jeanette om zich in te zetten voor HipHelpt. “Kijk bijvoorbeeld naar vanmorgen”, zegt ze. “Ik belde een hulpvrager terug en die mevrouw was helemaal blij dat ik haar belde. Ze vertelde hoe dankbaar ze was met de hulp die ze via ons had gekregen. De hulp kwam snel én werd geboden door iemand met kennis van zaken. Voor mevrouw betekende de hulp heel veel. Geweldig toch?” Jeanette is duidelijk enthousiast en vertelt het ene na het andere verhaal waarin HipHelpt verschil maakt. “Je zou het nu niet zeggen, maar ik kan ook heel goed luisteren hoor”, zegt ze lachend. “Dat is als helpdeskmedewerker een belangrijk onderdeel van je werk. Ook in Nijkerk zijn er mensen die in armoede leven, die geen sociaal netwerk hebben of die als vreemdeling in ons land wonen. Als zij contact met ons opnemen, is het luisteren naar hun verhaal net zo belangrijk als het bieden van hulp.”
Hulpbieders, software en kerken
Waar Jeanette ook enthousiast over is, zijn de hulpbieders. “Dat er zoveel mensen zijn die zomaar ergens gaan verven, een computer aansluiten of helpen in de tuin. Allemaal op vrijwillige basis! In de maatschappij gaat het vooral over dik geld verdienen. Dat dít dan ook nog bestaat, echt fantastisch! Met elkaar krijgen we veel gedaan.” Het softwaresysteem van HipHelpt draagt hier ook aan bij. Jeanette: “Het geavanceerde systeem viel me direct op. Het werkt heel handig om hulpbieders te matchen aan hulpvragen.” Dat HipHelpt een gezamenlijk initiatief is van meerdere kerken vindt Jeanette prachtig. “We geloven allemaal in dezelfde God. Door als kerken samen te werken binnen HipHelpt hebben we veel hulpbieders. Op die manier kunnen we dus ook veel mensen helpen. Binnen en buiten de kerk. Super!